sunnuntai 10. huhtikuuta 2011

Kuntalaisaloite Hyvinkään terveyskeskuspäivystyksen puolesta

Hyvinkään terveyskeskuspäivystyksen tila on huono ja odotusajat ovat epäinhimillisen pitkiä, mistä johtuen sitoutumattomat hyvinkääläiset sekä ukomnu ovat pistäneet vireille kuntalaisaloitteen vaatien asiantilan parantamista. Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmän suosituksen mukaan lääkärin vastaanotolle tulisi päästä seuraavasti: hätätapausten välittömästi (alle 1 minuutti), 80% tunnin kuluessa ja kaikkien lääkärikäyntiä tarvitsevien vähintään kahden tunnin kuluessa saapumisesta. Tämä tilanne ei Hyvinkäällä toteudu.
Myös yksityistämisen suitsiminen on osa aloitetta, sillä se on käynyt kuntalaisille todella kalliiksi. Terveyskeskuspäivystyksen vuosikustannukset Hyvinkään kaupungille 2004 olivat noin 1,9 miljoonaa euroa, ja 2006 noin 2 miljoonaa euroa. 2007 siirryttäessä ostopalveluihin ja mediverkon tarjoamiin lääkäripalveluihin (kokonaisuudessa lääkäripalvelut mediverkon tarjoamiksi 2008, tätä ennen pääosin) hinta nousi vuositasolla seitsemällä sadalla tuhannella ja mediverkon ottaessa lääkäri palvelut kokonaan omalle vatuulleen oli 2009 terveyskeskuspäivystyksen hinta vuosi tasolla nousut jo yli 3,3 miljoonaan euroon. Yli kolmasosan hinnan nousu muutamassa vuodessa.

Kuntalaisaloite on kuntalaissa määritelty kunnan asukkaan oikeus, joka valtuuston on lain mukaan käsiteltävä mikäli kaksi prosenttia kunnan äänioikeutetuista sitä kannattaa. Adressin keruuta organisoi ukomnu ja kaikki hyvinkääläiset äänioikeutetut voivat allekirjoittaa aloitteen, esimerkiksi pääkirjastolla. Kuntalaisaloite on kaksiosainen ja nähtävissä alla. Lihavoidut osat ovat varsinainen aloite joiden lisänä perusteluita. Kysymyksiä ja tiedusteluita voi lähettää sähköpostiosoitteen ukomnuoret(a)gmail.com.


Hyvinkään terveyskeskuspäivystyksen jonot ovat viime vuosina kasvaneet epäinhimillisen pitkiksi, samalla kun ruuhkasta on vastaanotolla tullut normaalisti vallitseva asiaintila. Pitkä odottaminen voi olla sairaalle ihmiselle suoranainen haaste ja varsinkin vanhusten näkökulmasta moinen voi tuntua ylitsepääsemättömältä koitokselta. Mikäli asiakkaiden täytyy varautua odottamaan neljästä kuuteen tuntia päästäkseen päivystykseen, voidaan jo puhua puolen päivän menetyksestä vain, koska olisi akuuttia asiaa lääkärille. (Päivystyksestähän ohjataan ”ei-akuuttia asiaa” esittävät potilaat omalle lääkärille.)

Kuntalaisten epäinhimillisen kohtelun on loputtava.

Vaadimme, että Hyvinkään terveyskeskuspäivystyksen kohtuuton, jokapäiväinen jono puretaan resursseja lisäämällä niin, ettei odotusaika nouse lapsilla yli tuntiin, eikä muilla yli kahteen tuntiin.

Hyvinkää ostaa terveyskeskuspäivystyksen lääkäripalvelut HUS:lta, joka puolestaan ostaa ne Mediverkolta. Mediverkko Oy (liikevaihto 2010 yli 40 miljoonaa euroa) kuuluu Mediverkko Yhtymä Oy -konserniin.

Miksi kuntalaisten täytyy maksaa omaa etuaan tavoittelevien yritysten voitot?

Se osuus, jota ei käytetä varsinaisiin kuluihin, vaan siirtyy voitoksi yhtiön ja sitä kautta konsernin taseisiin, voitaisiin yhtä hyvin sijoittaa palvelun parantamiseen, esimerkiksi lisälääkäreiden palkkaamiseen. Vaadimme tehokkaampaa resurssien käyttöä kuntalaisten näkökulmasta, eli veroeuroista 100% palveluiden tuottamiseen, 0% yksityisiksi voitoiksi.

Siksi vaadimme, että Hyvinkää lopettaa ostopalveluiden käytön terveyskeskuspäivystyksessä eli muuttaa päivystyksen itsetuottamakseen palveluksi.

1 kommentti:

  1. Tää on hyvä ja esimerkillinen aloite. Melkein joka kunnassa terveyspalvelut ovat kuralla mutta kykyä tilannetta korjaavaan aloitteellisuuteen tuntuu löytyvän vain kommunisteilta. Hyvä me!
    menestystä teille!

    VastaaPoista